Handelsavtaler inngås mellom to land (bilateralt) eller mellom flere land (plurilateralt). Norge inngår handelsavtaler bilateralt gjennom EFTA, og plurilateralt og multilateralt gjennom Verdens handelsorganisasjon (WTO). Hensikten med en handelsavtale er som oftest å liberalisere handelen ved å fjerne “restriksjoner” slik som toll og avgifter, restriksjoner på eksport, gjøre standarder likere og samkjøre reguleringer. Dette kan i praksis innebære at stater ikke kan subsidiere bønder, støtte nasjonale næringslivsaktører eller kreve lokal lagring av data fordi man blir forpliktet til liberalisering internasjonalt gjennom handelsavtaler.
Slike forpliktelser kan for eksempel være investeringskapitler, som ofte innebærer at en stat ikke kan kreve arbeidsplasser for lokalbefolkningen, bruk av nasjonal teknologi eller teknologioverføring av det utenlandske selskapet. Slike krav blir nemlig sett på som handelshindrende. Noen av våre investeringsavtaler inneholder også investor-stat tvisteløsningsmekanismer (ISDS) som gjør det mulig for utenlandske selskaper å saksøke stater utenfor deres nasjonale rettssystem dersom et land velger å endre regelverk som gjør investeringen mindre profittabel for den utenlandske investoren.
De fleste handelsavtaler vi inngår videreforhandles etter inngåelse, som WTO- og EFTA-avtaler, for å liberaliseres ytterligere. Temaene under er et utvalg av det Handelskampanjen arbeider med. Utfallet av handelsforhandlinger internasjonalt har store konsekvenser for hvordan vi regulerer miljø, ressurser, arbeidsliv, næringsliv og demokrati i dag, og i fremtiden. Derfor jobber Handelskampanjen for å synliggjøre og demokratisere internasjonale handelsprosesser, slik at ikke noen få bestemmer samfunnsutviklingen for alle, bak lukkede dører.
I Verdens handelsorganisasjon (WTO) foregår det forhandlinger for å forby noen former for fiskerisubsidier som bidrar til overkapasitet og overfiske.
Digital økonomi blir stadig viktigere og kontroll over dataen er avgjørende. Tilgang på data er kjernen i utviklingen av flere digitale tjenester og produkter som kobles til internett. Hvem som får tilgang på denne dataen blir derfor viktig for hvem som sitter med råmaterialet - og dermed også makten - i den digitale industrialiseringen.
Handel med mat er et kontroversielt og vanskelig område i internasjonale handelsforhandlinger. Majoriteten av landene i WTO er utviklingsland der store deler av befolkningen er avhengig av landbruk på en eller annen måte, samtidig som store eksporterende land ønsker å åpne opp markedene for å lette eksportkostnadene. Billig importert mat kan potensielt utkonkurrere lokal produksjon som kan kaste fattige bønder ut i fattigdom.
Patent rettigheter og opphavsrett kan høres ut som en god ide for å beskytte nye oppfinnelser og sikre inntjening på en investering, men det kan også føre til markedskonsentrasjon og høye priser. I utviklingsland kan patenter på medisin føre til at folk ikke har råd til å kjøpe medisin, og innenfor jordbruk kan patenter på såfrø føre til at bønder ikke har lov til å lagre frø til neste sesong.
Formålet med internasjonale tjenesteavtaler er å sikre utenlandske tjenestetilbydere lik tilgang på nasjonale markeder som lokale leverandører. Norge har særlig interesser i maritim sektor, telekommunikasjon, energi og finansielle tjenester. Handel med tjenester er regulert av den multilaterale GATS-avtalen, men EFTA frihandelsavtaler med tredjeland inkluderer tjenestekapitler som går lengre enn GATS. Norge er også i forhandlinger om en plurilateral avtale om handel med tjenester (TISA), som forplikter landene til ytterligere liberalisering av tjenestesektoren.
Bruken av Bilaterale Investeringsavtaler har vokst eksponentielt siden slutten av den kalde krigen. Man antar at det i dag er over 3000 slike avtaler på tvers av regioner og kontinent. Hva kjennetegner disse avtalene og hvilke utfordringer fører de med seg?
Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.
Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.
Postadresse:
Handelskampanjen
Christian Krohgs gate 15, 0186 Oslo
E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no
Organisasjonsnummer: 996058115
Meld deg på vårt nyhetsbrev.