Amerikanske jordbruksinteresser vil bryte ned EU standarder
Publisert: 02.05.16

Amerikanske jordbruksinteresser vil bryte ned EU standarder

I et brev til USAs forhandlingsleder i TTIP gir 26 senatorer beskjed om at EUs «barrierer» i matindustrien må bort hvis de ønsker Kongressen sin støtte av avtalen.

Senatorene er bekymra for USAs synkende eksport til EU og ser på TTIP som en mulighet til å bryte ned barrierer og øke eksporten til en av USAs viktigste eksportmarkeder.

Brevet (datert 22.4.16) er sendt til USAs forhandlingsleder, Michael Froman, og er underskrevet av 26 senatorer, både republikanere og demokrater, fra komiteen landbruk, ernæring og skog i senatet.

Hvis ikke det blir et bra utfall for jordbruk i TTIP kan det true støtten for avtalen i Kongressen, sier de.

«A final agreement that does not include a strong framework for agriculture could have a negative impact on Congressional support for this deal»

Dette krever senatorene:

  • Fjerne toll på alle jordbruksprodukter, inkludert oksekjøtt, svinekjøtt, fjærfe, ris, frukt og grønnsaker
  • Fjerne EUs forbud mot hormonbruk i storfekjøtt
  • Fjerne EUs maksgrense for reststoffer av sprøytemidler i frukt og grønnsaker
  • Fjerne EUs strenge sertifiseringsordninger på melkeprodukter.
  • Fjerne ikke-vitenskapelig baserte reguleringer (føre-var prinsippet)
  • Fjerne geografiske indikatorer

Amerikanske krav om å fjerne ikke-vitenskapelige reguleringsmåter (føre-var prinsippet) er knytta til EUs restriktive holding til genmodifiserte organismer (GMO). USA vil gjerne eksportere GMO til EU.

Føre var prinsippet gjør det mulig å innføre reguleringer mot et produkt som kan ha negative konsekvenser for helse og miljø, uten at det er vitenskapelig bevist.

At noe blir vitenskapelig bevist som helsefarlig kan ta flere år da det er behov for data materiale og høy vitenskapelig sikkerhet.

En fanesak for amerikansk matindustri er også å fjerne EUs beskyttende betegnelser (geografiske indikatorer) - som feta og parmesan – som hinder amerikanske produsenter å selge f.eks. feta i EU. Geografiske indikatorer blir gitt til et produkt som er forbundet med et sted: at produktet ikke kan produseres på lik måte et annet sted. Andre kan dermed ikke lage Champagne utenfor Champagne området og kalle det Champagne.

les mer:
International dairy foods association, press release

Om Handelskampanjen

Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.

Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.

Kontakt

Postadresse:
Handelskampanjen c/o Utviklingsfondet
Mariboes Gate 8, 0183 Oslo

E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no


Organisasjonsnummer: 996058115

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lenker