Forhandlinger om fisk i WTO
En somalisk fisker frakter seilfisk til fiskemarkedet i Mogadishu, 16 mars 2013 AMISOM Public Information, Flickr, Public domain
Publisert: 17.02.20

Forhandlinger om fisk i WTO

I Verdens handelsorganisasjon (WTO) foregår det forhandlinger for å forby noen former for fiskerisubsidier som bidrar til overkapasitet og overfiske, og fristen for å komme til enighet nærmer seg med stormskritt.

Å forby subsidier som bidrar til overfiske og overkapasitet kan i utgangspunktet høres ut som en god ide. Men her er det flere detaljer som må på plass for å sikre at dette ikke bare styrker posisjonen til allerede store fiskenasjoner, som har bygd opp en fiskeflåte og har teknologien til å fiske hvor som helst, mot Utviklingsland som har fiskeressurser, men ikke båtene til å fiske.

Dette handler om hvem som skal rammes av subsidieforbudene, og hvem som bidrar til overfiske og overkapasitet.

Et problem, som også er erkjent av vårt Utenriksdepartement, er at fiskerisubsidie forhandlingene handler om bærekraft og miljø, noe som ikke akkurat har vært kjerneoppgavene til WTO.

I tillegg mener vi, ligger problemet i at WTO er basert på prinsipper om frihandel som betyr at det skal være minst mulig hindringer for handel, og at produsenter, varer og tjenester fra ulike land skal behandles likt, som gjør nasjonal støtte vanskelig.

Det avgjørende blir da hva som regnes som en subsidie, om det er bygging av infrastruktur, forskning, rekrutteringsprogrammer, eller om det er de mer direkte støtteordningene som støtte til å bygge båter og billig diesel.

De vanskelige spørsmålene i forhandlingene er dermed hvordan forbud mot fiskerisubsidier kommer til å påvirke staters mulighet til å støtte fiskerisektoren.

Og hvem skal rammes? Når det gjelder hvem som fisker ulovlig, er det både store trålere som fisker i internasjonalt og nasjonale farvann, i tillegg til småskala fiskere som fisker for å overleve (fattigdom og manglende regulering og monitorering fra statens side).

Når det gjelder overkapasitet er et klart de store industrialiserte fiskeflåtene som burde rammes.

En løsning som vi som allianse så på under vår Havkonferanse i høst, var at et forbud mot fiskerisubsidier må ramme de som overfisker: de store industrielle fiskeflåtene. Forbudene må dermed rettes mot type båt (størrelse blant annet) og utstyr.

Afrikanske land har kommet med en oppfordring om at forbud mot fiskerisubsidier må rettes mot storskala fiskeflåter og båter som drar utenfor eget lands territorium for å fiske (distant water fishing fleet). Se saken her: Prohibition of subsidies to large-scale and distant water fishing fleets for a sustainable ocean economy, South Centre.

Hvis subsidiene som blir forbudt ikke retter seg mot hva slags båter og utstyr som brukes, kan det bli vanskelig å sikre at forbudene ikke rammer kystfiskere som bruker mer bærekraftige redskaper eller fattige land som ønsker å bygge opp en fiskenæring.

Fristen for å komme til enighet er satt til WTO ministermøtet om 5 måneder i Nur-Sultan i Kazakhstan.

Mange land, inkludert USA har sagt at det må på plass en avtale på fiskerisubsidier, ellers svekker det kredibiliteten til om WTO har en fremtid. Presset øker også ved at fiskerisubsidier er et av de få temaene som er på agendaen i de felles forhandlingene (ikke forhandlinger i egne grupper utenfor, såkalte `vennegrupper’ som digital handel gruppen der Norge er med).

Canada har kommet med et forslag som vil forby subsidier som bidrar til overfiske og overkapasitet i landenes områder, i tillegg til subsidier til fiske i internasjonalt farvann. Dette forslaget vil bety at landene selv kan bestemme hvor mye fiske i sine områder de regner som bærekraftig.

USA, Costa Rica, Australia og Argentina motsetter seg forslaget da de mener det gir for mye fleksibilitet.

Utviklingslandene har i hele denne prosessen pressa for at en eventuell avtale må inneholde `spesiell og differensiert behandling’ av utviklingsland, inkludert India. Sør-Afrika (på vegne av Afrika, Karribien, og Stillehavsgruppa), Marokko (på vegne av åtte arabiske stater) og Senegal (på vegne av de minst utviklede landene).

Landene er enige om et arbeidsprogram for å nå en endelig avtale, men det er ikke noe felles tekstforslag (consolidated text) som forhandles av alle landene. Tekstforslaget skulle vært ferdig før sommeren 2019.

Vi følger forhandlingene og kommer også til å delta på ministermøtet i Kazakhstan.

Skrevet av Anniken Storbakk, Koordinator i Handelskampanjen. Kilde: Inside U.S Trade (betaling): WTO fisheries talks now in continuous session, chair says.

Les mer om Fiskerisubsidier:

WTO-utvalget og veien videre etter MC12

WTO-utvalget og veien videre etter MC12

Publisert: 03.02.23

Utenriksdepartementet (UD) inviterer bedrifter og organisasjoner til en arena for diskusjon og spørsmål rundt pågående WTO-politikk et par ganger i året. Den 31.01.2023 ble første møte i år avholdt med spesielt fokus på hva som skjedde under og etter ministermøtet (MC12) i fjor sommer.

Les mer
Skuffende avtale om fiskerisubsidier på WTO MC12

Skuffende avtale om fiskerisubsidier på WTO MC12

Publisert: 10.10.22

Avalen om fiskerisubsidier som ble forhandlet frem på ministermøtet i WTO 2022 (MC12) er skuffende og samsvarer ikke med mandatet som er gitt til WTO i FNs bærekraftmål 14 'Livet i havet'.

Les mer
Småskalafiskere rammes av WTO-forslag

Småskalafiskere rammes av WTO-forslag

Publisert: 01.06.22

Til WTO ministermøtet i juni er det et press og en forventning om en avtale som skal forby visse fiskerisubsidier. Intensjonen er å motvirke den alvorlige situasjonen i verdens hav med overfiska arter. Men avtalen gir i praksis unntak for de store industrielle flåtene, i tillegg til at de fleste utviklingslandene vil hindres i å subsidiere.

Les mer
Analyse av forhandlingene om fiskerisubsidier i WTO

Analyse av forhandlingene om fiskerisubsidier i WTO

Publisert: 08.10.21

I WTO foregår det forhandlinger om å forby visse subsidier som bidrar til blant annet overfiske og ulovlig fiske. Målet om å kutte disse subsidiene er en del av bærekraftsmålene for et bærekraftig hav med en frist om en avtale i desember i fjor. Det er dermed et stort press om å komme til en enighet til WTOs ministermøte i slutten av november.

Les mer
Krav til ny regjering på internasjonal handel og investeringer

Krav til ny regjering på internasjonal handel og investeringer

Publisert: 16.09.21

Mennesker rundt om i verden trenger en global økonomi som muliggjør felles velstand med anstendig arbeid, og sosiale og økonomiske rettigheter for å nå bærekraftsmålene innen 2030. Det internasjonale handelssystemet bør være et verktøy for å nå de målene.

Les mer
Kronikk: – Skal WTO avgjøre fremtidens forvaltning av fisken i havet?

Kronikk: – Skal WTO avgjøre fremtidens forvaltning av fisken i havet?

Publisert: 18.06.21

WTO har ikke klart å finne ut av hvilke land som subsidierer fartøy som driver overfiske, eller hvilke land som driver ulovlig fiske, skriver Handelskampanjen i denne kronikken i Fiskeribladet.

Les mer

Om Handelskampanjen

Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.

Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.

Kontakt

Postadresse:
Handelskampanjen c/o Utviklingsfondet
Mariboes Gate 8, 0183 Oslo

E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no


Organisasjonsnummer: 996058115

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lenker