MINISTERERKLÆRINGEN
Det store spørsmålet om Doha forhandlingene skal fortsette eller ikke var stridsspørsmålet som kunne få hele ministermøtet til å bryte sammen. Den endelige erklæringen sier "mange medlemmer bekrefter Doha Development Agenda. Andre medlemmer bekrefter ikke Doha mandatene" (paragraf 30)
Doha er dermed ikke bekreftet eller avkreftet. USA har sagt at hvis Doha forhandlingene ikke bekreftes, så betyr det at den er død. Dette er en mulig juridisk tolkning. Det kan også juridisk argumenteres for at Doha forhandlingene må avsluttes av konsenus.
På spørsmålet om Doha forhandlingene skal åpne opp for nye tema var det heller ingen klar tekst for eller imot. Det viktige er at det må være enighet blant alle medlemmene for å starte nye forhandlinger (paragraf 34)
Se teksten her
JORDBRUK
Spesiell og differensiert behandling
Svak tekst.
Det står at utviklingsland har rett på Spesiell og differensiert behandling som det står under paragraf 7 i Hong Kong ministererklæringen.
Se teksten her
Offentlige matlagerprogrammer for matsikkerhet
Lite konkret.
Teksten sier at medlemmene skal fortsette å forhandle på dette området, i en akselerert tidsramme. Det står at forhandlingene skal være distinkt fra jordbruksforhandlingene i Doha forhandlingene. Det kan bety at det er mulig å få en løsning på matlager problematikken uten å være ferdig med hele Doha forhandlingene.
Se teksten her
EKSPORTKONKURRANSE
Eksportsubsidier:
Utviklede land skal umiddelbart fjerne sine eksportsubsidier. I fotnotene er det unntak for prosesserte produkter, svinekjøtt og melkeprodukter. For disse produktene skal eksportsubsidier fjernes før 2020. Det fleste rike land har allerede fjernet sine eksportsubsidier. Så dette vedtaket gjelder hovedsakelig Norge, Sveits og Canada.
Utviklingsland skal fjerne sine eksportsubsidier før 2018.
Eksportkreditter
State trading enterprises
Matvarehjelp
Svak tekst.
Dette er viktige områder som ikke reguleres av teksten. Eksportkreditter for eksempel brukes av USA for å gi fordeler til selskaper som skal eksportere og skaper en urettferdig fordel ovenfor andre land. Disse områdene er mye viktige for eksempelvis USA, enn eksportsubsidier. Norge ville ha en balansert avtale er- som betyr at skal vi redusere eksportsubsidier så må vi redusere eksportkreditter, state trading enterprises og matvarehjelp, men det ble ikke tilfellet.
Les teksten her
BOMULL
Svak tekst.
Dette området har vært viktig for bomullsproduserende Afrikanske land. Amerikanske subsidier til bomullsproduksjon har ødelagt afrikansk produksjon. Teksten tar ikke tak i den innenlandske subsidieringen.
Det står at medlemmer kan frivillig gi tollfri og kvantum-fri (DFQF) markedsadgang til de minst utviklede landene (MUL) for bomull og bomullsprodukter.
Les teksten her
MINST UTVIKLEDE LAND PAKKA
Opprinnelsesregler:
Opprinnelsesregler betyr hvor mye av et produkt som er produsert i hjemlandet for at det skal regnes for å komme derfra. Regler på dette er frivillig. Teksten anbefaler sterkt alle land å bruke andelen 25 % av den totale verdien. Land kan da gi tollfrihet på produkter fra de minst utviklede landene hvis 25 % av verdien er produsert i landet.
Tjenestewaiver
Ikke alle land leverte sine lister.
I 2011 ble det bestemt en waiver som muliggjør at utviklede land og utviklingsland kan gi særbehandling til tjenesteprodusenter og tjenester fra de minst utviklede landene (MUL). Landene skulle levere sine lister over tjenester, men ikke alle gjort dette (Norge leverte). I teksten oppfordres land til å levere sine lister.
Les teksten her