Hva er en BIT og hva er det nye mandatet?
Telenor sitt datterselskap Uninor mistet i 2012 alle lisenser til mobildrift i india. Telenor varslet søksmål mot India gjennom en bilateral investeringsavtale mellom Singapor og India Simply CVR
Publisert: 25.06.15

Hva er en BIT og hva er det nye mandatet?

Regjeringen har lagt frem et nytt mandat for bilaterale investeringsavtaler (BITs). Dette er avtaler som inngås mellom to land med intensjon om å fremme investeringer i landet og gjøre det sikrere for investor å investere. Men hva innebærer en slik avtale? Er det nødvendige og hva kan bli konsekvensene?

Hva er en BIT?

Først og fremst trenger vi å starte med forkortelsen – BIT- hva er det egentlig?

BIT står for Bilateral Investment Treaty, eller bilateral investeringsavtale. Avtalene blir inngått mellom to land og målet er å verne investeringene til selskap som opererer i utlandet. Hovedformålet for regjeringen med å inngå slike avtaler er å beskytte norske investeringer i utlandet og sikre at norske selskaper kan konkurrere på lik linje med bedrifter fra andre land. Det hevdes at en slik beskyttelse er nødvendig for at selskaper kan ta risikoen med å investere, spesielt i land der den politiske og økonomiske situasjonen er ustabil.

Norge har 14 BITs fra 1990 tallet og har ikke inngått noen nye etter det. I Sundvollen erklæringen står at det regjeringen vil øke bruken av BITs.

Det nye mandatet

Som en følge av at Norge ikke har inngått bits siden 1990 tallet har regjeringen nå utvikla et utkast til mandat for forhandlinger om nye BITS. Det ble forsøkt å få gjennom et mandat i 2008, men det kom mye kritikk fra sivilsamfunnsorganisasjoner og næringslivet mente det ikke gikk langt nok, så mandatet ble lagt i skuffen. Mandatet regjeringen nå legger frem er basert på mandatet i 2008, men det går enda lenger.

Mandatet inneholder det en vanlig BIT inneholder, som er regler rundt etablering, likebehandling, bestelandsvilkår, regler rundt ekspropriasjon, kompensasjon, konsesjonskrav, kapitaloverføringer, og investor-stat tvisteløsning.

Kritikkverdig

Forslaget til mandat inneholder alle de omstridte delene av en investeringsavtale og vi mener mandatet må skrinlegges og at Norge ikke skal inngå BITs. Mandatet inkluderer paragrafer som gjør det vanskelig for land å føre en aktiv næringspolitikk, ta hensyn til miljø og arbeidsrettigheter, og mulighet til å iverksette tiltak for å redusere fattigdom.

Selskap kan saksøke stater

Det mest kontroversielle ved mandatet er at regjeringen har valgt å følge EU sitt eksempel og inkludere investor-stat tvisteløsningsmekanisme. Det gir multilaterale selskaper utrolig stor makt over nasjonale styremakter ved at et selskap kan saksøke en stat på bakgrunn av nye reguleringer som hindrer selskapets profitt. Slike søksmål føres på bakgrunn av artikler i avtalene, for eksempel «fair and equitable treatment», som betyr at et selskap skal få rettferdig og likeverdig behandling. Det i seg selv høres greit ut, men det betyr at en ny regulering kan regnes som «unødvendig» og ikke rettferdig ovenfor selskapet. Om det har skjedd et brudd på avtalen eller ikke bedømmes av investeringsjurister som tolker avtalen. Dette har ført til at like situasjoner har fått ulike dommer.

En tvist mellom et selskap og et land vil ikke foregå i nasjonale rettssystem, det norske mandatet legger opp til at en tvist skal gå rett til de internasjonale tvisteorganene der investeringsjurister definerer om det er brudd på avtalen eller ikke.

Mandatet går dermed lenger enn forslaget i 2008 som foreslo at en tvist skulle først føres i nasjonale rettssystem, så til det internasjonale. Hvis en sak føres i det nasjonale rettssystemet vil saken ta hensyn til nasjonale regler og lovverk og vil på den måten være fordelaktig for staten.

BITs fjerner retten til å regulere

Forslaget til mandat til BITs avtale vil forhindre styresmakter i å regulere. Dette er for å skape et stabilt investeringsklima. I forslaget er det bare legitime reguleringer innenfor miljø, helse, sikkerhet, ressursforvaltning, arbeidsrettigheter og menneskerettigheter som er tillatt. Det vil si at andre sentrale områder som næringspolitiske tiltak for å diversifisere økonomien eller øke skattesatser ikke er tillatt.

Et land kan også bare iverksette tiltak innen miljø, helse, sikkerhet, ressursforvaltning, arbeidsrettigheter og menneskerettigheter, hvis tiltaka ikke står i strid med avtalen i sin helhet. Hvis regjeringa virkelig vil jobbe for at land skal ha legitim reguleringsrett på disse områdene så må den siste setningen ut.

Kan ikke stille krav til investor

Forslaget til mandat legge opp til at et vertsland ikke kan stille krav til investor om f.eks. at de skal ansette lokale arbeidere, lokale underleverandører, overføre teknologi og kunnskap, begrense kapitalstrømmen ut av landet osv. Spesielt konsesjonskrav (krav i forbindelse med tillatelsen til å drifte) har vært viktig for Norge i utviklingen av oljesektoren og vannkraftsektoren. Vi stilte krav om at de utenlandske selskapene skulle samarbeide med norske selskap og krav om teknologioverføring som gjorde at Norge kunne bygge opp egen industri.

Hvis Norge inngår en BIT med et utviklingsland så kan ikke det landet stille like krav som vi tidligere har gjort i vår utvikling. Det er veldig usolidarisk.

Vi trenger ikke BITs

Bilaterale investeringsavtaler er ikke nødvendige for å få investeringer i et land og vi ser ikke nødvendigheten av å inngå slike avtaler i det hele tatt. Investor har uansett kalkulert inn risiko i sine budsjetter når de vurderer en investering, og det er ikke slik at land som ikke har BITs avtaler ikke mottar investeringer. Brasil er et godt eksempel på det

BITs gir også bare rettigheter til investor, men ingen forpliktelser. Det er et skjevt forhold mellom stat og investor ved at bare investor kan saksøke staten, ikke omvendt.

BITs vil også gi mye større beskyttelse til utenlandske investorer enn nasjonale, siden de nasjonale ikke kan saksøke staten gjennom et internasjonalt investor-stat tvisteløsningstribunal.


Ut på høring

Forslaget som er lagt frem av regjeringen skal opp på høring etter sommeren og vi oppfordrer alle til å engasjere seg i høringsrunden med å skrive høringsinnspill og delta på høringen.

Se info her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---modell-for-investeringsavtaler/id2411615/

Les mer om Investeringer:

WTO-utvalget og veien videre etter MC12

WTO-utvalget og veien videre etter MC12

Publisert: 03.02.23

Utenriksdepartementet (UD) inviterer bedrifter og organisasjoner til en arena for diskusjon og spørsmål rundt pågående WTO-politikk et par ganger i året. Den 31.01.2023 ble første møte i år avholdt med spesielt fokus på hva som skjedde under og etter ministermøtet (MC12) i fjor sommer.

Les mer
Handelskampanjens innspill til Klimautvalget 2050

Handelskampanjens innspill til Klimautvalget 2050

Publisert: 21.11.22

Handelskampanjen har sendt innspill til Klimautvalget 2050, som skal utrede hvilke veivalg Norge står overfor for å nå målet om å bli et lavutslippssamfunn innen 2050. I innspillet tar vi opp noen konkrete klausuler i handels- og investeringsavtaler som bidrar til å befeste en politikk og retning fra en tid før klima- og naturkrisene ble så åpenbare i allmenn politisk bevissthet, som de er i dag.

Les mer
Frankrike trekker seg fra energichartertraktaten for å nå miljømålene

Frankrike trekker seg fra energichartertraktaten for å nå miljømålene

Publisert: 03.11.22

Nå stiller Frankrike og Tyskland seg til rekken av europeiske land som trekker seg fra energichartertraktaten (ECT). Avtalen, som ble opprettet i 1994 og trådde i kraft i 1998, er blitt kritisert for å undergrave Parisavtalen.

Les mer
Norge avslutter bilaterale investeringsavtaler med EØS-land

Norge avslutter bilaterale investeringsavtaler med EØS-land

Publisert: 29.08.22

Regjeringen har konkludert med at Norge skal avslutte sine bilaterale investeringsavtaler (BITs) med EØS-land.

Les mer
For å nå miljømålene må regjeringen si opp avtaler med ISDS

For å nå miljømålene må regjeringen si opp avtaler med ISDS

Publisert: 20.05.22

Handelskampanjen har sammen med ni andre organisasjoner sendt et åpent brev til statsminister Jonas Gahr Støre med krav om å si opp handels- og investeringsavtaler som inneholder investor-stat-tvisteløsningsmekanisme (ISDS).

Les mer
EU utfordrer Storbritannias havvind-satsing i WTO

EU utfordrer Storbritannias havvind-satsing i WTO

Publisert: 04.04.22

EU utfordrer Storbritannias havvind-satsing som skal øke produksjon av fornybar energi og lokale jobber, og hevder det bryter med WTO-avtalen.

Les mer

Om Handelskampanjen

Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.

Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.

Kontakt

Postadresse:
Handelskampanjen c/o Utviklingsfondet
Mariboes Gate 8, 0183 Oslo

E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no


Organisasjonsnummer: 996058115

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lenker