Rapportlansering: Hvordan handle mer med utviklingland - Refusert?
Jenny Jordahl
Publisert: 23.04.12

Rapportlansering: Hvordan handle mer med utviklingland - Refusert?

Inkludering av utviklingsland i den internasjonale handelen har vært en målsetning for Norge på tvers av ulike regjeringer. Likevel handler vi svært lite med fattige land. Denne artikkelen gir mange politisk gjennomførbare og konkrete tips til hvordan Norge kan øke handelen med utviklingsland.

Heftet inneholder en artikkel fra Handelskampanjen som er skrevet på forespørsel fra Utenriksdepartementet, til en artikkelsamling i regi av Dialogprosjektet kapital for utvikling som departementet driver. Handelspolitikk er et av de seks prioriterte temaene for dialogprosjektet, og vi var veldig glade for å bli invitert til å bidra med en artikkel.
“Formålet med dialogprosjektet kapital for utvikling er å bidra til en diskusjon om, øke kunnskapen om og fremme felles forståelse for hvilken betydning ulike pengestrømmer ut og inn av fattige land har for utvikling og fattigdomsbekjempelse.” (sitat fra Utenriksdepartementets internettsider)
Utenriksdepartementet har nylig utgitt artikkelsamlingen Finansiell åpenhet: Grep for å styrke demokrati og rettferdig fordeling. Forslag fra samarbeidspartnere til Dialogprosjektet kapital for utvikling. Men artikkelen fra Handelskampanjen er ikke med i samlingen.
Handelskampanjen har fått følgende begrunnelse fra departementet:
“Vi har dessverre måttet gjøre noen endringer når det gjelder sammensetningen av artikkelsamlingen og bestemt oss for ikke å behandle temaet handel. Det skyldes at handel ikke har blitt behandlet på noen av våre Dialogmøter og at det er det feltet som har blitt gitt lavest prioritet under Dialogprosjektet kapital for utvikling. Vi beklager å måtte gi dere denne tilbakemeldingen og er veldig takknemmelige for deres bidrag. Dere vil selvfølgelig uansett få utbetalt honoraret.”
Handelskampanjen er både skuffet og overrasket over at vår artikkel ikke er tatt med. Norge er sterkt avhengig av internasjonal handel, og er svært aktiv på det handelspolitiske området internasjonalt. Det er et svært viktig område for norsk utenrikspolitikk, både ut i fra norske interesser og som en del av norsk politikk overfor utviklingslandene.

Om Handelskampanjen

Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.

Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.

Kontakt

Postadresse:
Handelskampanjen c/o Utviklingsfondet
Mariboes Gate 8, 0183 Oslo

E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no


Organisasjonsnummer: 996058115

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lenker