Hvorfor regjeringen må skrote BITS
Næringsminister Monica Mæland (bildet) og regjeringen vil øke bruken av bilaterale investeringsavtaler. Kjetil Ree, Wikimedia Commons
Publisert: 17.09.15

Hvorfor regjeringen må skrote BITS

Avtalene innebærer begrensninger av statens makt og beskyttelser av investorer utover det lokale selskaper får. Problemet er at beskyttelsen av investorene har begynt å gå på bekostning av demokrati, menneskerettigheter og rettsstaten.

Kronikken er publisert i Bergens Tidende, 17 september 2015

I skrivende stund sitter Nærings­departementet med over 500 høringsuttalelser med innspill til regjeringens forslag til forhandlingsmandat for bilaterale investeringsavtaler (BITs). Dette er avtaler inngått mellom to land som tar sikte på å legge til rette for investeringer fra det ene til det andre landet.

Avtalene innebærer begrensninger av statens makt og beskyttelser av investorer utover det lokale selskaper får. Problemet er at beskyttelsen av investorene har begynt å gå på bekostning av demokrati, menneskerettigheter og rettsstaten.

Selv om de to store handelsavtalene som blir diskutert for tiden, TTIP og TISA, ikke er en del av høringen, vil høringen ha relevans for disse. Det gjelder ikke minst spørsmålet om multinasjonale selskaper og investorer skal få makt på bekostning av folket i landene de opererer i.

Norge har frem til nå vært restriktive når det gjelder bilaterale avtaler, men legger under den blå regjeringen opp til en mer aggressiv taktikk. Det er imidlertid flere svært problematiske sider ved mandatet som gjør at forslaget bør skrotes.

Investor-stat-tvisteløsning er blant det mest kontroversielle ved forslaget. Dette innebærer at internasjonale tribunal kan overprøve nasjonalstaters egne lover og regler i tilfeller hvor disse er i konflikt med investorers interesser. De som argumenterer for avtalene, og da spesielt tvisteløsning, mener beskyttelsen er nødvendig for å få investorer til å investere. Det er ikke rett.

Hennes & Mauritz produserer ikke klær i Kambodsja for å sikre lokalbefolkningen jobber.

Praksisen er at investeringsavtaler som regel kommer på plass etter at norske selskaper har etablert seg. Investeringer følger ikke investeringsavtaler, men motsatt. Et klassisk eksempel er Brasil, som er Norges syvende største handelspartner, og som konsekvent har unngått å inngå investeringsavtaler. Hvis man ser på listen av land Norge ønsker å forhandle frem bilaterale avtaler med, kommer det tydelig frem at dette er land som allerede tiltrekker seg norske investorer.

Kritikerne er blitt anklaget for skremselstaktikk i diskusjoner om tvisteløsning. Det vises til at staten oftere enn investor går seirende ut av tvistene. Man anslår at statene har vunnet (unngått skyld) i ca. 34 prosent av sakene, mens investor har vunnet frem i ca. 30 prosent. Det man ikke tar høyde for er at de øvrige sakene i stor grad er forlik, ofte til fordel for investor. I tillegg er det mye som tyder på at trusselen for søksmål har en avkjølende effekt på viljen til å regulere. Et eksempel er de nylige advarslene Canada har mottatt etter å ha uformet sterkere lover mot korrupsjon. Korrupsjonslovene er enda ikke vedtatt.

Videre argumenterer tilhengerne med at investeringer fremmer økonomisk utvikling i et land. Det har imidlertid ennå ikke lyktes dem å bevise denne sammenhengen. Investeringer i seg selv er nemlig ikke nok: reguleringer, skatt og overføring av kunnskap må også følge med. For at stater skal kunne kreve dette må de opprettholde sin rett til å regulere. Retten til å regulere henger sammen med muligheten til å stille krav og iverksette tiltak for å sikre stabil utvikling. Mandatet regjeringen foreslår inneholder sterke begrensninger gjennom forbud mot ytelseskrav. Dermed sier de fra seg retten til å ta i bruk verktøy som var svært viktig i Norge sin økonomiske utvikling (som i vannkraft og oljeutvinning). Verktøy Norge kanskje vil trenge å bruke igjen, og verktøy våre handelspartnere kan være veldig avhengig av.

Lovendringer er en naturlig og sentral del av demokratiet. Hvis man ikke kan endre lover som en følge av frykt for store økonomiske kostnader, undergraver dette demokratiet og makten våre folkevalgte har.

Hvorfor fortjener selskaper som Philip Morris, Exxon og WalMart - selskaper som har høyere omsetning enn mange utviklingsland - en egen beskyttelse? Hvorfor skal deres behov stå sterkere enn landets egne bedrifter? Næringsminister Monica Mæland trekker stadig frem behovet for å gi norske bedrifter like konkurransevilkår som bedrifter fra andre land, men hun unnlater å legge vekt på det faktum at de lokale bedriftene i landet det investeres i, oppnår dårligere vilkår sammenlignet med utenlandske investorer gjennom slike avtaler.

Det er ikke god utviklingspolitikk fra Norge og et utenriksdepartement som satser på «handel for utvikling». Der lokale selskap må godta nasjonale lovendringer, har internasjonale aktører muligheten til å søke erstatning. Kravet om lik behandling vil føre til ulik behandling. Dette vil også svekke rettighetene til norske bedrifter i møtet med utenlandske investorer her hjemme.

Lovendringer er en naturlig og sentral del av demokratiet. Hvis man ikke kan endre lover som en følge av frykt for store økonomiske kostnader, undergraver dette demokratiet og makten våre folkevalgte har. I 2010 gikk tobakksgiganten Philip Morris til sak mot Norge i Oslo tingrett. Dersom Norge hadde hatt en investeringsavtale med USA eller Hongkong kunne Philip Morris ha gått til sak mot Norge utenfor norsk rett, slik de har gjort mot Australia og Uruguay.

De tapte i norske domstoler. Utfallet i de internasjonale tribunalene er ikke klar ennå, men Australia og Uruguay kan ende opp med å måtte betale store summer til Philip Morris. Pr. i dag, før rettssaken har kommet ordentlig i gang, har Australia allerede betalt over 15 millioner dollar for å forsvare sine helseforebyggende lover.

Jeg har blitt spurt om handelsengasjerte som meg mener at alle selskaper er onde. Det gjør vi ikke. Men vi er heller ikke så naive at vi tror at selskaper flest investerer i utviklingsland for å hjelpe lokalbefolkningen ut av fattigdom eller trigge statens økonomiske vekst. Statoil går ikke inn i Angola for at befolkningen skal få det bedre, men for å tjene penger.

Telenor investerte i Myanmar for å sikre markedsadgang og profitt, ikke for å sikre at alle skulle ha god tilgang til rimelig mobiltelefoni.

Hennes & Mauritz produserer ikke klær i Kambodsja for å sikre lokalbefolkningen jobber. Det er helt legitimt å søke profitt, men når man gjør det må man samtidig være villig til å ta den risikoen som følger med investeringer i ustabile områder. Det kan være økonomisk risikabelt å gå inn i ustabile stater, men det er ingen som tvinger selskaper inn. Selskaper søker seg selv inn. Det er meget betenkelig at selskaper basert på sin juridiske form har sterkere rettigheter og påvirkningskraft enn deg og meg. I 2008 skrotet den daværende regjeringen forslaget til en modellavtale. I 2015 må den sittende regjeringen gjøre det samme.

Skrevet av Tori Loven Kirkebø
Styremedlem i Handelskampanjen og aktiv i Handelsutvalget i Spire

Les mer om Investeringer:

WTO-utvalget og veien videre etter MC12

WTO-utvalget og veien videre etter MC12

Publisert: 03.02.23

Utenriksdepartementet (UD) inviterer bedrifter og organisasjoner til en arena for diskusjon og spørsmål rundt pågående WTO-politikk et par ganger i året. Den 31.01.2023 ble første møte i år avholdt med spesielt fokus på hva som skjedde under og etter ministermøtet (MC12) i fjor sommer.

Les mer
Handelskampanjens innspill til Klimautvalget 2050

Handelskampanjens innspill til Klimautvalget 2050

Publisert: 21.11.22

Handelskampanjen har sendt innspill til Klimautvalget 2050, som skal utrede hvilke veivalg Norge står overfor for å nå målet om å bli et lavutslippssamfunn innen 2050. I innspillet tar vi opp noen konkrete klausuler i handels- og investeringsavtaler som bidrar til å befeste en politikk og retning fra en tid før klima- og naturkrisene ble så åpenbare i allmenn politisk bevissthet, som de er i dag.

Les mer
Frankrike trekker seg fra energichartertraktaten for å nå miljømålene

Frankrike trekker seg fra energichartertraktaten for å nå miljømålene

Publisert: 03.11.22

Nå stiller Frankrike og Tyskland seg til rekken av europeiske land som trekker seg fra energichartertraktaten (ECT). Avtalen, som ble opprettet i 1994 og trådde i kraft i 1998, er blitt kritisert for å undergrave Parisavtalen.

Les mer
Norge avslutter bilaterale investeringsavtaler med EØS-land

Norge avslutter bilaterale investeringsavtaler med EØS-land

Publisert: 29.08.22

Regjeringen har konkludert med at Norge skal avslutte sine bilaterale investeringsavtaler (BITs) med EØS-land.

Les mer
For å nå miljømålene må regjeringen si opp avtaler med ISDS

For å nå miljømålene må regjeringen si opp avtaler med ISDS

Publisert: 20.05.22

Handelskampanjen har sammen med ni andre organisasjoner sendt et åpent brev til statsminister Jonas Gahr Støre med krav om å si opp handels- og investeringsavtaler som inneholder investor-stat-tvisteløsningsmekanisme (ISDS).

Les mer
EU utfordrer Storbritannias havvind-satsing i WTO

EU utfordrer Storbritannias havvind-satsing i WTO

Publisert: 04.04.22

EU utfordrer Storbritannias havvind-satsing som skal øke produksjon av fornybar energi og lokale jobber, og hevder det bryter med WTO-avtalen.

Les mer

Om Handelskampanjen

Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.

Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.

Kontakt

Postadresse:
Handelskampanjen c/o Utviklingsfondet
Mariboes Gate 8, 0183 Oslo

E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no


Organisasjonsnummer: 996058115

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lenker