Det er fortsatt uenigheter partene imellom om noen av temaene i avtalen. EU ønsker blant annet at India kutter i tolltariffene på kjøretøy, vin og alkoholholdige drikker. De ønsker også mer markedstilgang innenfor servicesektoren, spesielt innen banktjenester, tekstilindustrien, telekommunikasjon og juss- og regnskapsservicenæringen. India på den andre siden ønsker større mulighet for arbeidsmigrasjon over kortere perioder for sine innbyggere til EU. India har også uttrykt misnøye med temaet om bærekraftig utvikling innen arbeidskraft og miljø i avtalen.
Konsekvenser for Indias arbeidere og den rurale befolkningen
I avtalen har India og EU blitt enige om å fjerne tolltariffene på over 90 % av alle handelsrelaterte produkter i løpet av en 10 års periode. Slike dramatiske kutt i tariffer på landbruks- og industrivarer vil føre til nedgang i nasjonal produksjon, som igjen vil føre til store tap av arbeidsplasser. Det vil også gi betydelig tap av tollinntekter, som har vært en viktig inntektskilde for India.
EU ønsker spesielt reduksjon av tollsatser på vin og brennevin, meieriprodukter og kjøretøy. Billigere import av melkeprodukter fra EUs sterkt subsidierte og beskyttede meierisektor kan gi svært negative konsekvenser for lokale produsenter av melk og melkeprodukter i India. Disse produsentene er helt avhengig av landbruks- og meierisektoren for sysselsetting og levebrød. I motsetning til Europa, er de fleste uorganiserte arbeidere i India selvstendig næringsdrivende. Det finnes derfor ikke noe sosial sikkerhetsnett som kan ta vare på folk som vil miste arbeidsplassene sine og det tradisjonelle livsgrunnlaget sitt på grunn av kutt i tariffene.
Avtalen åpner også for å kutte tariffer på banktjenester. Dette gjør at Europeiske banker får større tilgang til bankmarkedet i India. De nåværende europeiske bankene er ikke lokalisert i rurale områdene og betjener ikke en gang de fattige og lavinntekt gruppene som bor i metropolområder. Det stilles ingen krav til at bankene om at de må tilby tjenester også til urbane fattige. Er det fornuftig å anta at Europeiske banker vil betjene 500 milliarder indere som ikke har tilgang til grunnleggende banktjenester?
Konsekvenser for demokrati og åpenhet
Frihandelsavtalen mellom EU og India innebærer også bestemmelser om investor – stat tvisteløsning. De vanligste tvisteløsningsbestemmelsene gir utenlandske investorer rett til å saksøke stater ved en domstol utenfor det nasjonale rettssystem. Gjennom en slik løsning overfører man altså makt fra demokratisk valgte organer til store investorer. Dette betyr at India gir bort sitt bort politisk handlingsrom som de kan bruke til å beskytte folkehelse og miljø, mot beskyttelse av storselskapers investeringer.
De indiske demonstrantene påpeker at det er svært bekymringsverdig at forhandlingene av frihandelsavtalene har vært preget av mangel på åpenhet og offentlig høring i India. Før man inngår en avtale med EU, ber sivilsamfunnsorganisasjoner om at India tar initiativ til bredere konsultasjoner med små og mellomstore bedrifter, bondeorganisasjoner, fagforeninger, handelseksperter og samfunnsorienterte organisasjoner.
NTUI (New Trade Union Initiative) er en indisk organisasjon som har som mål å møte utfordringene for arbeiderklassen under kapitalistisk globalisering, og danne en organisasjon som gir rom for flere progressive politiske tendenser. De har skrevet et brev til Indias statsminister om frihandelsavtalen med EU. Brevet kan leses via linken øverst i høyre meny på denne siden.