Lobbyister som jobber tett med EU på TTIP
Corporate Europe Observatory
Publisert: 26.11.14

Lobbyister som jobber tett med EU på TTIP

Lurer du på hvilke selskaper som presser mest for den foreslåtte handelsavtalen (TTIP) mellom EU og USA? Hvem som har mest tilgang til EU- forhandlerne? Corporate Europe Observatory følger lobbyistene i Brussel og gir deg tall og analyser over hvem som påvirker og former lovene i EU.

I starten av TTIP forhandlingene i 2012 og tidlig 2013, ble Europakommisjonens handelsdepartement lobba av 298 `stakeholders`- 269 av de var fra privat sektor.




I starten av TTIP forhandlingene i 2012 og tidlig 2013, ble Europakommisjonens handelsdepartement lobba av 298 «stakeholders» - 269 av de var fra privat sektor. Av de totale 560 lobbymøtene kommisjonen hadde 
(konsultasjoner, debatter og møter bak lukkede dører) – 520 (92%) var med business lobbyister. Bare 26 (4%) av møtene var med offentlige interesse grupper (individer, akademia, offentlig ansatte). Det betyr at for hvert møte med et fagforbund eller forbrukerorganisasjon var det 20 møter med selskaper. 
 

EU og corporate lobbyists

Europakommisjonen inviterer og oppfordrer til møter og oppfølgingsmøter med Corporate lobbyists, men gir ikke samme behandling til fagforbund og andre offentlige interessegrupper. For eksempel inviterte Europakommisjonen i 2012 plantevernmiddel lobby gruppa ECPA til å delta i den pågående offentlige konsultasjonsprosessen på TTIP. I eposten fra Europakommisjonene sto det «the European crop protection/pesticides industry, is one of the key sectors we would be looking at in terms of improving the framework for business» og deres bidrag “vil være veldig velkomment”. Europakommisjonen legger til: “A substantial contribution from your side, ideally sponsored by your US partner, would thus be vital to start identifying opportunities of closer cooperation and increased compatibility”. ECPA i sitt svar med sin søsterorganisasjon CropLife America, krevde “betydelig harmonisering” for regelverket for rester av plantevernmidler i mat.

Fagforeninger, miljøorganisasjoner eller forbrukerorganisasjoner fikk ingen slike spesielle invitasjoner.

Agribusiness på toppen av lobbylista

Mat er et viktig tema i forhandlingene i TTIP. Ingen lobbygruppe driver med mer lobbyvirksomhet enn Agribuisness. Corporate Europe Observatory (CEO) har gjort en undersøkelse av lobbymøter mellom industrien og Europakommisjonen (der de bare ser på handelsdepartementet i Europakommisjonen i tidsrommet januar 2012-april 2013), og agribusiness grupper er mye høyere representert enn andre sektorer.

Her er tallene til Corporate Europe Observatory (CEO) og hvordan de samla inn dataen.

Hva krever industrien?

Kravene til ECPA og Croplife America, og matindustri lobbygruppa FoodDrinkEurope og bondelobbygruppa COPA-COGECA ble publisert i 2014:

  • De krever at regler og standarder skal være basert på `sound science’. Det betyr at GMO f.eks skal være bevist å være skadelig før vi kan forby det. Det holder ikke å basere en regel på føre-var prinsippet.
  • `Gjensidig annerkjennelse' og harmonisering av standarder for mat og landbruk er første prioritet. Forskjeller i regelverk mellom EU og USA som er sett på som `handelshindrene’ av selskaper vil da bli håndtert med `gjensidig annerkjennelse’ av hverandres standarder, eller at de blir harmonisert.
  • Regelsamarbeid er det ultimate målet. Målet er å sammen gå gjennom lover eller standarder vi har i dag som er handelshindrene, og forhindre at nye kommer i fremtiden.

Hvem er det som trekker i trådene og hvordan gjøres det?

Se en 10 minutters video laget av CEO om hvordan lobbyistene jobber i Brussel for å forme EUs regelverk.

Om Handelskampanjen

Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.

Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.

Kontakt

Postadresse:
Handelskampanjen c/o Utviklingsfondet
Mariboes Gate 8, 0183 Oslo

E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no


Organisasjonsnummer: 996058115

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lenker