Nytt unyttig verktøy for å analysere handelsstrømmer
Wikimedia Commons / Jarle Vines
Publisert: 08.03.13

Nytt unyttig verktøy for å analysere handelsstrømmer

OECD og WTO har utviklet en ny database for vurdering av handelsstrømmer basert på «Trade in Value Added Indicators». Denne belyser råvarefella, men gjør lite annet, påpeker Erik Reinert.

I stedet for tradisjonell statistikk basert på import/eksport, har OECD og WTO utviklet en database for handelsstrømmer hvor merverdi tilføres land hvor produksjonen av varer eller tjenester skjer – såkalte «Trade in Value Added Indicators».

Indikatorene skal vise at produkter i stadig større grad er «laget i verden» i stedet for å være laget i et enkelt land, skriver Utenriksdepartementet.

I følge økonom Erik Reinert er ikke dette noe nytt, og påpeker at det ikke bringer til veie noe ny nyttig informasjon: «Vi blir ikke så veldig mye klokere av denne måten å se tallene på. Både Mexico og Tyskland har mye foreign value added (verdiskapning importert fra utlandet) i sin eksport, men i Mexico består den lokale verdiskapningen av enkle og ikke-mekaniserbar produksjon med svært lave lønninger. I Tyskland derimot er det høyteknologi og høye lønninger som settes til de importerte komponentene. To tilsynelatende sammenlignbare fenomener skjuler svært forskjellige realiteter».

Det ligger mye tom retorikk i det nye initiativet, sier Reinert. Det påpekes f. eks. fra OECDs side at det nye initiativet viser hvordan proteksjonisme vil skade et lands konkurranseevne – noe som videre brukes som argument for mer frihandel. Det er ikke mulig å lese dette ut fra de nye tallene, i følge Erik Reinert.

Det er derimot en interessant konklusjon at store råvareprodusenter som Australia, Brasil og Canada blir tapere i et slikt datasett, noe som kan gi landene motivasjon for å bevege seg høyere opp i verdikjeden. Dette har Erik Reinert påpekt lenge:

«Her innrømmer man faktisk problemene med råvarefella, og løsningen er den samme som min: begynn å industrialisere råvarene selv. Det høres jo så enkelt ut å "move up the value chain" (verdkjeden), men det har i alle historiske tilfeller krevd noe helt annet enn frihandel».

Om Handelskampanjen

Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.

Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.

Kontakt

Postadresse:
Handelskampanjen c/o Utviklingsfondet
Mariboes Gate 8, 0183 Oslo

E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no


Organisasjonsnummer: 996058115

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lenker