Seks ting du må vite om digitaløkonomien
Toronto har gitt ansvaret for deler av sin infrastruktur til Google som skal utvikle Toronto til en smart-city Flickr/Fionn Luk
Publisert: 16.03.18

Seks ting du må vite om digitaløkonomien

Seks ting du må vite om digitaløkonomien

  1. Data er et råmateriale som selskaper utvinner
    Informasjonen du gir fra deg på nett eller mobil er ekstremt verdifull. Denne «dataen» blir lagret, satt sammen, brukt og solgt av teknologiselskapene over landegrensene. Alle søk du gjør, alle tomler og hjerter du trykker på, til og med hvor lenge du ser på et bilde er data som sier noe om dine preferanser og svakheter. Denne dataen brukes til markedsføring, kredittvurdering, forsikringsprising eller overvåking på jobben. Du produserer enorme verdier med alle trykk du gjør. Derfor er de fleste app’er gratis. Du er selv produktet.
  2. Personvernet er truet
    Land har forskjellig personvern. I Europa blir personvern sett på som en rettighet. I USA blir personvern sett på som et konkurransefortrinn for de selskapene som velger å tilby det. Dersom selskaper kan sende data over landegrenser eller lagre i usikre «skyer» utfordres personvernlovene. Flere handelsavtaler kan få krav om «fri flyt av data». Norges regjering støtter per i dag initiativer som kan føre til mindre kontroll over personsensitiv data.
  3. Kunstig intelligens er ikke sci-fi
    Data er den nye oljen, og «kunstig intelligens» er maskinlæring. Det vil si at enorme mengder data blir samlet sammen og matet inn i algoritmer. Algoritmene gjør datamaskiner i stand til å forstå, analysere og forutsi verden de beveger seg i. Uten eierskap til og kontroll med data kan man ikke utvikle denne nye teknologien. De største teknologiselskapene investerer opptil 500 milliarder kroner i maskinlæring de neste årene. Forretningsideen er at maskinlæring kommer til å styre samfunnsutviklingen.
  4. Teknologisk suverenitet og demokrati henger sammen
    Hvis Google eier teknologien og infrastrukturen for førerløse biler, hvordan kan vi ha offentlig transport i framtiden? Teknologigigantene kan snart sette premissene innenfor store deler av offentlig sektor. Helse, utdanning, post og søppelkjøring er andre sektorer som kan bli dominert av teknologiselskapene.
  5. Teknologigigantene betaler ikke skatt
    Skattesystemet vårt brister som følge av teknologisk utvikling og kreative selskapsstrukturer. Derfor betaler Apple 0,005 prosent skatt i EU. Utviklingen av digitaløkonomien gjør skatterettferdighet enda viktigere. Enhetlig skattlegging, «Google-skatt» og nedkjemping av skatteparadisene kan redusere ulikhet og gi fellesskapet flere ressurser til å gjøre verden til et godt sted å leve.
  6. En offentlig digital industripolitikk gjør en annen verden mulig
    Digital industripolitikk skiller seg ikke så mye fra annen industripolitikk, men det krever politikk og satsing på offentlig utdanning og forskning innen sektoren. Offentlig eierskap av infrastruktur og råmateriale (data), åpen kildekode, samt deling av immateriell kunnskap og teknologi kan utvikle det lokale næringslivet, utvikle nye offentlige tjenester og sette demokratiske prinsipper foran profitthensyn.

Les mer om Digital økonomi:

WTO-utvalget og veien videre etter MC12

WTO-utvalget og veien videre etter MC12

Publisert: 03.02.23

Utenriksdepartementet (UD) inviterer bedrifter og organisasjoner til en arena for diskusjon og spørsmål rundt pågående WTO-politikk et par ganger i året. Den 31.01.2023 ble første møte i år avholdt med spesielt fokus på hva som skjedde under og etter ministermøtet (MC12) i fjor sommer.

Les mer
Regjeringen må sikre demokratisk digitalisering av samfunnet

Regjeringen må sikre demokratisk digitalisering av samfunnet

Publisert: 03.11.22

Mangelen på en felles og sikker tjeneste for lagring av offentlig data er en alvorlig nasjonal sikkerhetstrussel. I Norge har vi flere ganger opplevd saker hvor sensitive data er kommet på avveie, og personvernet til innbyggerne trues. Nå har Fafo lansert en ny rapport som undersøker mulighetene for en slik skytjeneste i Norge.

Les mer
Krav til ny regjering på internasjonal handel og investeringer

Krav til ny regjering på internasjonal handel og investeringer

Publisert: 16.09.21

Mennesker rundt om i verden trenger en global økonomi som muliggjør felles velstand med anstendig arbeid, og sosiale og økonomiske rettigheter for å nå bærekraftsmålene innen 2030. Det internasjonale handelssystemet bør være et verktøy for å nå de målene.

Les mer
Vidtgående handelsavtale kjøres gjennom i ekspressfart

Vidtgående handelsavtale kjøres gjennom i ekspressfart

Publisert: 16.06.21

Uttalelse om frihandelsavtalen med Storbritannia:

Les mer
Videoer: De store spørsmålene i den digitale økonomien

Videoer: De store spørsmålene i den digitale økonomien

Publisert: 07.05.20

Gjennom tre videoer tar vi opp de store spørsmålene i den digitale økonomien: data og eierskap, sikkerhet og beredskap og arbeid

Les mer

Om Handelskampanjen

Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.

Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.

Kontakt

Postadresse:
Handelskampanjen c/o Utviklingsfondet
Mariboes Gate 8, 0183 Oslo

E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no


Organisasjonsnummer: 996058115

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lenker